» Blog » KBRPG #53: Generator Postaci Kobiecych
07-03-2014 21:22

KBRPG #53: Generator Postaci Kobiecych

W działach: RPG | Odsłony: 1316

KBRPG #53: Generator Postaci Kobiecych
Niniejsza notka jest częścią 53. edycji Karnawału Blogowego RPG, za którą odpowiada Szponer. Dzięki za ciekawy temat. A ponieważ jutro jest 8 marca, to proszę już teraz przyjąć ten mały prezent.
Szczególna dedykacja leci do mojej Żony, która w sumie nauczyła mnie wszystkiego, czego pragną kobiety... w erpegach.

Suchar obok dzięki Eleyon Art.

Treść notki powstała na podstawie dwóch prelekcji pt. "Jak tworzyć postaci kobiece". Ściślej byłoby jednak powiedzieć - jak tworzyć kobiece BNki. Przeprowadziliśmy je z M. na Falkonie 2007 i w nieco odświeżonej formie na Pyrkonie 2013. A że kolejna Pyra zbliża się wielkimi krokami...

Tekst jest trochę almanachowy, więc - jak każdy almanach - nie u każdego się sprawdzi. Miłej lektury i udanego korzystania.

Świat zaludniony przez mężczyzn

Narracje w naszym kręgu kulturowym są męskie, co przekłada się też na to, jak wyglądają światy w grach fabularnych. Większość wielkich opowieści opiewa czyny i podróże mężczyzn, a kobiety znajdują się na ich początku (wierna żona żegnająca męża), końcu (panna w opałach lub ta sama wierna żona co w poprzednim nawiasie) lub poboczu (karczmarki, kochanki i potwory wszelakie). Konsekwencje tych wzorców są ogromne, ale nie chodzi o to, by bawić się tutaj w analizę feministyczną i uświadamianie sobie, że płeć jest ważniejsza od rasy (szczególnie fikcyjnej). Wystarczy konstatacja, że mamy do czynienia z pewnymi archetypami i stereotypami. Mając ich świadomość (nawet nie rozumiejąc, jak działają), można je wykorzystać z pożytkiem dla zabawy na sesji RPG.

Swego czasu przyłapaliśmy się, że nasze erpegi są zaludnione przez mężczyzn. Wychodziło to najczęściej w improwizacji, gdy trzeba było na szybko stworzyć BNa, którego BG spotkali na ulicy. W miażdżącej większości przypadków ci jednoscenowi przyjaciele byli mężczyznami. I to bez względu na to, czy system promował równość płci (jak 7th Sea czy L5K) czy udawał, że jest jakąś symulacją średniowiecza (Młotek). Kobiety lądowały w kategorii "inności" razem ze starcami i dziećmi.

I podobnie jak starcy i dzieci są często w fabułach erpegowych interesującymi BNami, nic nie stoi na przeszkodzie, by wprowadzać do nich więcej kobiet.

Korzyści płynące z wprowadzania postaci kobiecych

Po co w ogóle wprowadzać postaci kobiece? Po to, po co stosuje się dowolny innych chwyt w RPG - żeby zaskoczyć graczy i wytrącić ich z rutyny. Skoro kobiet - zazwyczaj także na sesji, jak i w świecie fikcyjnym - jest mniej niż mężczyzn, to umiejętne wprowadzenie postaci kobiecej skupia zainteresowanie drużyny. W końcu musi istnieć jakiś dobry powód, że zasłużyła sobie na znalezienie się w fabule.

To zaintrygowanie postacią może wynikać z trzech różnych kontrastów:

  • Kobieta-świat. Nie we wszystkich zmyślonych uniwersach występowanie postaci kobiet jest powszechne.
  • Kobieta-stereotyp. Czyli kobieta występująca w nietypowej dla tej płci roli, np. krasnoludzicy zabójczyni trolli, katki, hersztki banitów).
  • Kobieta-gracze. Jeśli zazwyczaj większość graczy to mężczyźni (przeważnie grający postaciami męskimi), to każda kobieta wprowadzi nieco zamieszania.

Generator Postaci Kobiecych

Jak tworzy się postaci kobiece? Uwaga, objawienie. Tak samo jak męskie, tylko trzeba pamiętać, że to postaci kobiet. Jasne, że proste.

Aby ułatwić sobie to arcytrudne zadanie i się nie pogubić, można posłużyć się poniższą tabelką.

Instrukcja obsługi tabelki

  • Wiemy, w jakim świecie prowadzimy, więc trzymamy się założeń jego estetyki i konwencji. Nie ma potrzeby udziwniać postaci kobiecej, bo sama jej obecność ma być zjawiskowa (dzięki podkreśleniu jej kobiecych cech).
  • Ustalamy rolę postaci. Rolą może być zawód, zajęcie, specjalizacja. W tym kroku ustalamy, kim postać była, a kim jest teraz (profesja mogła się zmienić).
  • Następnie określamy funkcję postaci w fabule, w której pośrednio zawiera się cel jej działania. Mścicielka, obrończyni, idolka tłumów. Warto sobie odpowiedzieć, jak to się stało, że przyjęła tę funkcję i w jaki sposób ją realizuje. W tym punkcie zawiera się zazwyczaj również cały arsenał cech charakteru postaci i to, jak jest odbierana (czyli jak trzeba ją grać).
  • Ostatni krok jest najważniejszy. Najciekawsze BNki, podobnie jak BG, stają przed swoimi wyborami. Oczywiście, ich cele i motywacje są drugorzędne w stosunku do pierwszoplanowych postaci graczy. Ale jeśli BNka jest istotnym lub nawet głównym elementem historii, to powinna zmagać się z jakimś dylematem. W przypadku swobodnych drużyn cele BNów często stają się celami BG (np. gdy zostają wynajęci lub mają zbieżne interesy). Tym ważniejsze jest zatem, by gracze uważali wybory podejmowane przez BNkę za na tyle interesujące, by potraktować je jak swoje. Albo wrogie - jeśli jest ona przeciwniczką drużyny.
  • Jak ktoś potrzebuje mechaniki, to tabelkę należy rozszerzyć o tabelki.

 

Częste błędy

W tym punkcie szybki alarm antystereotypowy. Jakich schematów i mielizn warto się wystrzegać:

  • Babochłopów, czyli podkreślania kompetencji postaci poprzez przypisanie im cech męskich.
  • Wszelkich Lilith, czyli rozerotyzowanych, szczujących cycem uwodzicielek lub ich przeciwności - słodkich idiotek w opałach szukających opiekunów i obrońców przed złym, nierozumiejącym ich światem.
  • Nadmiernej delikatności w odnoszeniu się do BG. To kwestia bardzo indywidualna, zależna od ludzi siedzących przy stole. Postaci kobiece, które okazują słabość i niepewność, są często odbierane negatywnie, z posądzeniem o skłonności do histerii włącznie. BNki, które nie mają być traktowane jak nudne mimozy, muszą być pewne swego i wiedzieć, czego chcą. Całkiem jak... gracze.

Ubiór i wygląd

To punkt, na którym zaczynają się schody. Zwłaszcza dla wielu mężczyzn, którzy raczej "nie mają w co grać", a nie "w co się ubrać". Jeżeli jednak chcemy uwiarygodnić BNkę, to trzeba się trochę wysilić. Znów brużdżą pomagają nam stereotypy. Kobiety zazwyczaj bardziej dbają o swój wygląd i strój. Jeżeli więc opiszemy kreację BNki nieco ambitniej niż męskie "wysokie buty, spodnie i kolczugę", to zaakcentujemy kobiecość postaci. Nie trzeba tu od razu prenumerować Vogue'a. Wystarczy parę szczegółów. Skoro robimy research w sprawie używanej w epoce broni, to jaki problem sprawdzić, w czym się wtedy chodziło?

Przydałoby się też unikać bezguścia i wyświechtania. Mężczyznom wybacza się tandetne pomysły w stylu złotego smoka na rękojeści miecza. Kobietom nie bardzo.

Z ubiorem jest jeszcze jeden problem. Kobieta w naszej kulturze z definicji jest jednym wielkim zbiorem stref erotycznych. Dlatego - żeby nie dopuścić do pojawienia się syndromu Lilith - należy unikać pokazywania ciała. BNka, która ma być traktowana poważnie, a nie jako obiekt seksualny, "od góry" kończy się na szyi, a "od dołu" na kostkach. Pozostaje niby niewiele, ale wystarczająco dużo, by skupić się na częściach ciała kojarzonych z kobiecą atrakcyjnością. Oczy, włosy, usta, szyja, stopy, kostki k10... Samą sylwetkę również można opisać w sposób bardziej enigmatyczny niż "zaokrąglona gdzie trzeba". Słowa typu gibka, smukła, kocia, ciepła, szorstka, rzeczowa, ba, nawet przystojna mówią tyle, ile trzeba. Resztę dośpiewają sobie gracze. Im więcej zostawi się ich wyobraźni, tym lepiej.

No i najważniejsze. Kobiety ubierają się nie tylko na niebiesko.

Imię

Najbardziej istotna część każdej postaci. Nawet najciekawszą i najbardziej wypasioną postać można nazwać Helga lub - co gorsza - przekląć mianem Angelique, Monique czy Catherine. Te imiona - nie odbierając im piękna - są w erpegach już tak zmordowane, że warto wysłać je na zasłużoną emeryturę.

Banalna śmieszność niszczy kobiecość, a dobrze brzmiące imię wspiera odbiór postaci.

Przykładka, czyli BNka w 20 minut

Na Pyrkonie 2013 (dzięki Urko za powrót do przyszłości :P) w trakcie prelekcji stworzyliśmy w ciągu 20 minut BNkę na podstawie powyższych wskazówek, które można też traktować jak kodeks. Ludzi było dużo, więc poszło sprawnie (genialne umysły myślą podobnie). Pewne detale mogły być inne, ale wyglądało to mniej więcej tak...

Konwencja: fantasy

Rola i funkcja - kim była, kim jest, jak do tego doszło? Bohaterka Niezależna była kiedyś nadworną bardką na dworze cesarzowej. Popadła jednak w niełaskę i ucięto jej dłoń. Została przegnana i teraz pomaga cmentarnym hienom. W głębi serca planuje też zemstę na swojej dawnej pani. W tym momencie wkraczają gracze.

BG zostali wynajęci (lub mają inny, mniej banalny powód), by dotrzeć w pobliże cesarzowej i zabić ją/porwać/przekazać ważne informacje. Powinni uczynić to niepostrzeżenie. Na szczęście ich zleceniodawca zna kogoś odpowiedniego do zadania. Pierwsze spotkanie z bardką odbywa się na cmentarzu, gdzie - w środku gotyckiej nocy - najpierw słyszą jej piękny śpiew. Śpiew mocno kontrastujący z brudną twarzą i z trudem skrywanym okaleczeniem. Bardka, każąca się nazywać - dajmy na to - Hildą, zgadza się przeprowadzić BG do pałacu tajemnym przejściem.

Na czym polega wybór? Gracze razem z Hildą dostaną się do pałacu i przeżyją wiele skradankowych emocji rodem z Thiefa. Zapewne dotrą wreszcie przed oblicze cesarzowej, która rozpozna bardkę. Okaże się, że dziewczyna padła ofiarą pałacowej intrygi innych dworzan zazdrosnych o względy, jakimi się cieszyła. Sama cesarzowa ogromnie cieszy się, że widzi przyjaciółkę. Odważniejszy/a MG może nawet zasugerować, że obie kobiety łączyło coś więcej. Co uczyni bardka, której prawdziwe imię - znane w całym cesarstwie (rzut na folklor i każdy gracz zdaje sobie z tego sprawę) - brzmiało Słowik?

Uwierzy dawnej pani czy przeważy gorycz?

Komentarze

Autor tego bloga samodzielnie moderuje komentarze i administracja serwisu nie ingeruje w ich treść.

Szponer
   
Ocena:
+1

Hej, dzięki za ciekawą notkę!

09-03-2014 11:41
carnehan
    Doskonałe.
Ocena:
+2

Przemyślane i użyteczne. Super :)

Z ciekawostek, sądzę, że poradnik przyda się zarówno mistrzom, jak i mistrzyniom gry. Archetypami nasiąkają wszyscy :)

10-03-2014 19:38
Repek
   
Ocena:
0

@carnehan

Zdecydowanie. :) MG w końcu skrót można spokojnie rozwijać na dwa sposoby. :)

Pozdrawiam

 

10-03-2014 23:39

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.