» Blog » A na początku był bekon...
16-05-2009 23:58

A na początku był bekon...

W działach: Komiks | Odsłony: 0

A na początku był bekon...
Jakiś czas temu na reaktywowanym forum serwisu Wrak.pl beacon rzucił temat o blogach i serwisach, komiksowych oczywiście.

Pogadalim, pobluzgalim, pośmialim się, a potem Kuba Oleksak znany też jako DrugiejSzansy, rozesłał po różnych ludziach ankietę, by jeszcze podrążyć temat. Później zaś puścił ją na Kolorowych Zeszytach. Jako że sprawa jest względnie ciekawa, to nawiązuję do niej u siebie...


Efekty ankiety Kuby znajdziecie tutaj (część 1) oraz tutaj (część 2). Polecam lekturę.

Tym, którym zaś czytać o sprawach komiksiarzy się nie chce, wklejam poniżej swoją działkę. Wypowiedzi dotyczą oczywiście życia fandomiku komiksowego, ale wydaje mi się, że i dla erpegowców temat relacji serwisy-blogi może być ciekawy.


Jak przyszłość czeka "publicystykę" komiksową obecną w sieci, w którą stronę skręci, jak będzie się rozwijała? Szybkie, celne reakcje, długie, recenzyjne elaboraty a może ciekawe, wnikliwe analizy?

Po pierwsze zakładanie, że w sieci coś będzie głębokie lub analityczne, to dla mnie marzenia ściętej głowy. Sieć, pojmowana masowo, a więc także publicystyka sieciowa ogólnie, będzie zawsze dążyć do skrótowości i powierzchowności. Tak działają serwisy (poza sporadycznymi publikacjami), takie są też w większości blogi. W nielicznych przypadkach pojawiają się rzeczy obszerniejsze, ale to margines na granicy błędu statystycznego. Alternatywą na marginesie mainstreamu mogłoby być najwyżej publikowanie w całości w sieci tego, co np. ukazało się w Zeszytach Komiksowych czy Ziniolach (z braku innych regularników, które próbują głębiej wnikać w tematy komiksowe).

Drugie pytanie brzmi, co nazywamy publicystyką. W serwisach ona niemalże nie występuje. Ja przynajmniej nie zaliczam do niej recenzji, już szybciej wywiady, ale tylko takie, które mają na celu rozmowę o czymś więcej niż tylko o planach wydawniczych. W blogach publicystyka przybiera formy... blognotek. Porządnych, ciekawych felietonów lub głębszych analiz PRAWIE nie ma. Są za to krótkie, fajne, wciągające teksty na rozmaite tematy.

I po trzecie - kto miałby takie analizy pisać i skąd miałby na to wziąć czas? Nie wiem jak na blogach, ale w serwisie jest zazwyczaj tyle codziennej roboty, że nikt nie myśli jeszcze o tekstach na dziesięć stron.


Jak postrzegasz zjawisko blogoizacji polskiej sieci (o ile można o niej mówić), co czeka blogi w bliższej i dalszej przyszłości?

Pamiętajmy, że komiksiarze i ich blogi nie istnieją w próżni, to część większego zjawiska. Dlatego, co do blogów ogólnie - nie mam pojęcia co będzie dalej. Tu trzeba by pytać osoby, które śledzą rozwój trendów w sieci. Gdy ktoś pisze, że blogi zawładną siecią, to mam refleksję, że pewnie już dawno to zrobiły, a my nawet nie widzimy, że niebawem zostaną wyparte przez coś nowego. Gdy sześć lat temu w serwisie blog.pl (ktoś go jeszcze pamięta?) prowadziliśmy blog fikcyjnej nastolatki promującej naszą imprezę, to była względna nowość. Dziś to jest passe na maxa.

Co do blogów komiksowych, to świetnie, że są. Wydaje mi się, że Maciej Pałka pisał jakiś czas temu na swoim blogu, że to one w jakiś sposób stanowią o sile fandomu komiksowego w Polsce. Siła ta jest niewielka (wystarczy spojrzeć na wkład fanów w imprezy komiksowe i w ogóle ich aktywność w sieci), ale jakaś jest. Kiedyś były tylko fora, teraz są blogi, na których każdy może podzielić się swoimi wrażeniami z lektury. A także - co znacznie cenniejsze - opowiedzieć o czymś, do czego nie wszyscy mają dostęp. Przykładem są chociażby Kolorowe Zeszyty. :)


Jak kształtują się, jak będą się kształtowały relację między serwisami/e-magazynami a blogaskami zajmującymi się komiksami? Raczej narastająca, ale cicha rywalizacja, zgodna współpraca czy jak między jedną a drugą Koreą? Jedno wyprze drugie?

Po pierwsze, na razie to nie ma żadnych relacji, więc nie wiem, co ma się kształtować. Blogi robią zupełnie co innego niż serwisy. Nie znam bloga, który pokrywałby, choć 90% tego, co biorą na siebie serwisy (i vice versa!). Dla mnie to działalność w dwóch zupełnie różnych sferach, więc nawet nie ma jak się wypierać.

Po drugie, rywalizacja dotyczy po prostu tego, gdzie wejdzie czytelnik. Czy spędzi pięć minut tu, czy po dwie i pół w obu miejscach, zanim pójdzie na facebooka. Wydaje mi się jednak, że mamy raczej zjawisko poszerzania oferty, co zawsze jest pozytywne. Ja w każdym razie nie czuję najmniejszego zagrożenia ze strony blogów, bo naszą konkurencją są inne serwisy. I my sami, nasze własne ambicje, by robić coś lepiej.

Mnie działalność blogów ogromnie cieszy. Szczególnie tych, które robią coś dla ludzi, a nie tylko dla siebie - konkursy, jakieś akcje. Dzięki temu coś się dzieje. Jeszcze parę lat temu, gdy zaczynałem się bawić w prowadzenie serwisu, była tu jedna wielka pustynia. Teraz wreszcie są jakieś oazy, choć tylko na kilku jest coś dobrego do picia. Warto też uważać na stawianie opozycji blogi (liczba mnoga) - serwisy (liczba mnoga). Może ona prowadzić do błędów w obliczeniach. Każdy blog jak i serwis działa bowiem na własną rękę.


Jak widzisz swoje miejsce w sieci teraz i w przyszłości?

Rozumiem, że chodzi o dział komiksowy Poltera? Dla mnie od początku to był sposób za zajmowanie się własnym hobby. I będę się tym zajmował, dopóki będę miał na to siłę i czas, którego nie zabierze mi tzw. życie. Czyli czynności, które dają pieniążki. Ewentualnie, jeśli znajdzie się ktoś ze świeżymi pomysłami, zapałem i czasem, kto to przejmie. Znaleźć taką osobę niestety nie jest łatwo.

I to największy plus blogów: można je robić nieregularnie, robić czasem krótkie przerwy, nic nas nie goni, nie ma wielkiej presji poza tą wywieraną przez oczekujących czytelników. W serwisie tej presji jest więcej z różnych stron. To - czysto psychologicznie, nie czasowo - robota na pelny etat. Nie masz dnia w ciągu tygodnia, w którym nie musisz się zastanowić, co masz do zrobienia, wrzucenia, zredagowania, odpisania. Przerwa na więcej niż tydzień to masakra, więcej niż miesiąc - w zasadzie koniec zabawy. Późniejszy powrót to naprawdę sporo zachodu. Zaletą serwisu jest wsparcie większej struktury i własne źródło dopływu ludzi, którzy mogą ci pomóc. Przy większości blogów ich autorzy muszą liczyć tylko na siebie.

Komentarze

Autor tego bloga samodzielnie moderuje komentarze i administracja serwisu nie ingeruje w ich treść.

Ezechiel
   
Ocena:
0
Nie wiem na ile to dotyczy komiksiarzy, ale analizy są rzadkie, ponieważ brakuje osób, które miałyby czas je pisać.

Ci, którzy mają wiedzę z danej dziedziny, najczęściej nie mają czasu. Ci, którzy mają czas, najczęściej nie mają dość wiedzy. Osobnym problemem jest motywacja - tekst analityczny nie wywoła takiej dyskusji jak powierzchowna notka.

W efekcie powstaje "szklany sufit" - serwisy non-profit nie są w stanie przeskoczyć średniej powyżej pewnego poziomu tekstów. Gdy autor wyrabia się na tyle, aby móc pisać "głębsze" rzeczy, zaczyna się praca (albo w najlepszym wypadku regularne redaktorzenie).
17-05-2009 09:45
Deckard
    Re
Ocena:
+1
Przyszłość publicystyki

Sieć w dzisiejszym wydaniu ma być źródłem wymiany informacji, których analizy dokonuje się już albo samodzielnie, albo z pomocą samej Sieci - jeżeli interesujesz się dogłębnie jednym tematem, Sieć i internauci raczej nie zastąpią źródeł specjalistycznych, choć na pewno pomogą z ich wyszukaniem. Jeżeli jednak chcesz śledzić wiele tematów jednocześnie i mieć bardzo szeroki zakres wiedzy ogólnej - witamy w Internecie.

Osobiście - po stu notkach i newsach czasem mam dość ale właśnie wówczas jest dobra chwila na dłuższy tekst. Nie częściej - od długiej lektury mam książki.


Blogi i serwiski

Powiedziałbym, że wymiana informacji opiera się na dwóch modelach: platformy blogowe oraz współpraca blogów niezależnych. Serwisy w starym pojęciu tak czy inaczej znikają i zostają przekształcone w coś innego. Platformy blogowe to trend ostatnich paru lat - myspace, facebook, wordpress, myopera itp - z jednej strony większe organizmy, których studnia grawitacyjna opiera się na sile przebicia w mediach sieciowych oraz wynikach wyszukiwań; z drugiej dają ogromną samodzielność użytkownikowi. W tym samym kierunku poszedł Twitter, choć zamiast kolejnym myspacem okazuje się być jeszcze skuteczniejszym środkiem wymiany informacji - masz ciekawy link->wrzucasz.

Blogi niezależne - to rozrastająca się sieć w której trwa wymiana informacji sprofilowanej, kierowanej do określonej grupy ludzi, którzy kolejno podłączają się pod strumień informacji. W tą stronę poszła fantastyka, filmy, komiksy, technologie na zachodzie wśród ludzi, którzy są zainteresowani tymi kwestiami.

A polska sieć - jak zwykle z tyłu - blogi kojarzą się przede wszystkim z polityczną pyskówką poczytnych dziennikarzy, internetowe wydania papierowych pism również eksponują przemyślenia swoich czołowych redaktorów - i właśnie dlatego polskiej prasówki/sieciówki poza wyjątkami nie ruszam.


Relacje

Czysta zgadywanka jak będzie wyglądała polska droga do Sieci - jeżeli tak, jak na zachodzie, to w ciągu paru lat serwisy staną się miejscem, z którego będzie przeskakiwało się na blogi (platformowe bądź powiązane). O konkurencji między serwisami trudno mówić - jej po prostu nie widać, gdyż niemal każdy serwis w Polsce stanowi w rzeczywistości przylepiec do forum.

Co wyróżnia blogi: elastyczność i błyskawiczna wymiana informacji. Co wyróżnia serwisy: większa baza stałych użytkowników. Oba te miejsca mogą również pisać i być adresowane w pustkę.

IMO, większa ilość userów/gości to złudny atut. Po pierwsze - serwis musi unikać pewnych działań, które spowodują ich odpływ/blog nie ma tego problemu - zazwyczaj ma wyprofilowaną grupę odbiorców. Po dalsze - specyfika korzystania z naszych zabawek - dzisiaj użytkownik jest przyzwyczajony do korzystania z wielu urządzeń i miejsc. Tak, jak korzysta z GG,twittera,poczty,p2p i innych, tak również dziennie odwiedza ileś tam stron, aby zebrać informacje na wiele różnych tematów. Co roku do modnych zabawek doskakuje jakaś jedna-dwie kolejne - i świat to łyka.

Uznawanie, że jakaś grupa ludzi będzie obstawiała jeden gadżet i jedną stronę - jest zasadne. Uznawanie, że grupa ta będzie coraz liczniejsza albo że stanowi duży odsetek osób korzystających z Sieci - nie ma sensu.
17-05-2009 11:35
~Marian Paździoch

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Dodam jeszcze do wypowiedzi Deckarda trochę.

Blogowanie kończy się bardzo szybko w porażającej ilości przypadków z różnych przyczyn, ale przede wszystkim chodzi o słomiany zapał - mało jest blogów, które mają rok czy dwa lata. te które przekraczają jakąś barierę 100 - 200-300 postów są raczej wtopione w sieć.
Wyprofilowana grupa odbiorców, o której wspominał Łukasz, dla wielu bloggerów jest niezrozumiała zupełnie.
Abstrahując od komiksów Blogger piszący o grze D&D po trzech miesiącach blogowania, oczekuje że będzie miał porównywalną ilość odwiedzin do serwisu (albo chociaż "ukradnie im połowę userów"), bo świetnie pisze i zamieszcza ciekawsze info. Nic bardziej mylnego.
Droga do zarabianiu na blogu jest dosyć długa a w Polsce nie przytrafił się chyba przypadek by ktoś zarabiał na blogowaniu o hobby pokroju komiksu, czy gier fabularnych (choć mogę się mylić).
Osoby mające porównywalną ilość odwiedzin do poltera sporo zarabiają - zresztą sporo to pojęcie względne, wystarczająco dużo by utrzymać z tych pieniążków serwis pokroju Poltera. Ale blogują w najlepiej opłacalnych rejonach np. IT nie komiksach czy grach planszowych.
Wczoraj odwiedziłem pewien polski blog o emigrantach (szkoda że nie mogę zlinkować) jego Autor cieszył się z 300 Unikalnych Odwiedzin po pierwszym miesiącu. 300 UU!
To jest tak jak napisał Łukasz:Blogi są sprofilowane - wchodzisz na konkretny blog i wiesz że otrzymasz dobry pasek rysunkowy, jak chcesz coś pośledniejszego googlasz.

Na serwisach się nie znam - nie prowadziłem, piszę z perspektywy kilkuletniego blogowania w różnych miejscach i o różnych rzeczach. Sporo jednak racji jest w tym że serwisy polskie żyją właśnie również forami i zerowej adaptacji do nowych technologii , a których wspomniał Łukasz.


17-05-2009 14:45

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.

ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.